Garis Panduan Bedah Siasat @ Post Mortem Mayat Menurut Perspektif Islam

bedah siasatAgak sibuk sikit sejak kebelakangan ini untuk saya memasukkan entri baru. Almaklum, sejak 1 April komitmen saya dah bertambah  dengan orang baru dan kerja baru juga. Dengan bertambahnya tanggungjawab maka bertambahlah komitmen saya untuk mencari rezeki tambahan. Moga saya sentiasa tidak lupa memanjatkan kesyukuran kepada Allah s.w.t. atas nikmat yang diberikan.

Dalam entri kali ini saya nak menyentuh sedikit tentang bedah siasat atau post mortem (selepas ini disebut mengguna istilah ini) dalam Islam. Sebab apa saya nak sentuh bab ni kerana, ada segelintir ejen takaful dalam keghairahan menarik prospek untuk menyumbang dalam takaful dengan cuba menakut-nakutkan dengan post mortem ke atas mayat dalam insurans konvensional. Jadi saya ingin membuka sedikit minda kita berkenaan dengan post mortem mayat. Sebagaimana dimaklumi hukum awal post mortem itu adalah haram. Kita ikuti pandangan ulama’ dalam hal ini.

Keputusan fatwa

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan kali ke-25 yang bersidang pada 13 Disember 1989 telah memutuskan;
“Pembedahan mayat orang Islam hanya boleh dilakukan jika keadaan benar-benar memerlukan (dharurat) sahaja seperti terlibat di dalam kes-kes jenayah yang sangat memerlukan post mortem atau si mati tertelan benda yang berharga atau si mati yang sedang mengandung sedangkan kandungannya masih hidup.”

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan kali ke-61 yang bersidang pada 27 Januari 2004 dalam membincangkan mengenai hukum bedah siasat mayat yang kematian bukan dikategorikan kes jenayah telah memutuskan; “Hukum asal pembedahan mayat adalah haram tetapi dibolehkan sekiranya dalam keadaan dharurat dan terdapat keperluan yang mendesak seperti membuat kajian terhadap penyakit, mengenalpasti punca kematian dan penyelidikan serta pendidikan khususnya dalam bidang perubatan . ”

Berikut adalah garis panduan yang saya ringkaskan dari laman web e-fatwa untuk melakukan bedah siasat menurut Islam :

1. Menghormati, menjaga hak dan kemuliaan mayat sebagai manusia.
2. Menyegerakan urusan bedah siasat mayat.
3. Kebenaran Waris
4. Melakukan bedah siasat dengan cermat (tidak kasar).
5. Melakukan bedah siasat mayat setakat yang diperlukan sahaja.
6. Menjaga aurat mayat.
8. Tidak menghina, mencemuh dan memaki mayat.
9. Mengambil langkah-langkah keselamatan.
10. Menguruskan mayat dan sampel kajian (organ atau tisu) selepas bedah siasat dengan sebaik-baiknya.
11. Tidak mengambil tisu atau organ mayat.
12. Orang yang dibenarkan hadir semasa bedah siasat mayat.

Untuk huraian lanjut anda boleh rujuk di sini.

Selain bedah siasat mayat yang dibenarkan mengikut keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, terdapat juga kematian yang perlu kepada bedah siasat mengikut peruntukan undang-undang dan arahan Kementerian Kesihatan Malaysia yang selaras dengan kehendak syarak (dharuriyyat dan hajiyat) iaitu:

  • Kes kematian medicolegal
  • Semua kematian yang mendadak luar biasa, disyaki bukan kes-kes biasa, akibat perlakuan ganas seperti bunuh.
  • Kematian mendadak biasa tetapi tidak diketahui sebab kematian dari segi perubatan.
  • Kematian akibat kemalangan menggunakan kenderaan.
  • Kematian di tempat kerja; kemalangan, penyakit dan keracunan di tempat kerja.
  • Kematian akibat keracunan. (e.g. alcohol intoxication, coal gas, insecticides, barbiturates etc).
  • Kematian akibat bunuh diri.
  • Kematian akibat penggunaan gas-gas perubatan semasa pembedahan, prosedur penyiasatan perubatan, peralatan dan teknologi yang digunakan oleh hospital/klinik dan sebagainya.
  • Kematian akibat kemalangan di rumah hospital/institusi/tempat umum.
  • Kematian akibat kecuaian pegawai dan kakitangan hospital/klinik seperti kecuaian menggunakan prosedur perubatan, peralatan,ubat, rawatan dan sebagainya.
  • Kematian tahanan polis, tahanan reman, banduan di kem-kem tahanan.
  • Kematian di Institusi Mental, rumah sakit jiwa dan lain-lain.
  • Kematian bayi baru lahir yang dijumpai.
  • Kematian kanak-kanak akibat kelemasan (suffocation) nafas.
  • Kematian berkaitan anak-anak angkat.
  • Sebarang kematian akibat kebakaran dan letupan.
  • Mati lemas.
  • Sebarang kematian di luar kawasan kediaman seperti di tepi jalan, dalam sungai, perairan dan sebagainya, di mana kediaman si mati tidak diketahui.
  • Kematian akibat dari bahan-bahan kimia dan radiasi perindustrian seperti toksik, asid, radioaktif dan sebagainya.

Kes Kematian Klinikal

  • Kematian akibat penyakit berjangkit seperti Sindrom Pernafasan Akut Yang Teruk (SARS), AIDS, Anthraks, Japanese Encephalitis (JE) dan seumpamanya.
  • Kematian di wad yang diketahui sebabnya tetapi memerlukan maklumat lebih lanjut mengenai sebab kematian.
  • Kematian ibu semasa mengandung (maternal death).

Saya harap kita semua faham berkenaan post mortem yang digariskan. Mari kita perbetulkan tanggapan dalam hal ini.

Explore posts in the same categories: Umum

Tags: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: